Monday 4 October 2021

FABER FORNO28 electric oven repair

Semalam saya dirujuk sebuah oven berjenama FABER, model: FORNO28 dengan masalah timer tidak berfungsi.

FABER FORNO28

Pemilik memberitahu saya timer 'tak jalan' dan mengakibatkan makanan yang dipanggangnya rentung sebab tak padam-padam tanpa disedari.

Model: FORNO28

Apabila saya mengujinya, saya dapati timer tidak berdetik setelah dilaras dan tombol pelaras juga tidak bergerak kembali ke kedudukan '0'.

Timer

Setelah timer tersebut saya buka dan periksa, saya dapati suis loceng terkena sebiji gear seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Suis loceng terkena gear...

Apa yang saya lakukan ialah saya bengkokkan sedikit suis timer supaya tidak terkena gear seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bengkokkan sedikit keluar...

Klip video di bawah menunjukkan timer kembali berfungsi setelah suisnya telah saya selengara.

Masalah timer tidak berfungsi di atas selesai dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula. Jika timer gagal diselengara, ianya harus digantikan dengan yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.