Copy & paste (salin & tampal)
Pengalaman Tuan Zul Nizam melalui posting di Facebook bertarikh 30 September 2021.
12/09/21 - Setelah buat pembayaran deposit, no telefon scammer gagal dihubungi disyaki sudah tukar nombor yang baru.
13/09/21 - Buat laporan polis kes penipuan jual beli online di Balai Polis H.S Lee.
17/09/21
- Buat pengesahan nama pemilik no telefon scammer dengan U Mobile
Pavilion Kuala Lumpur. Mereka mengesahkan pemilik no telefon
011-21734936 atas nama scammer.
24/09/21
- Buat aduan kes penipuan di Maybank Bukit Bintang, isi form Borang
Aduan Kad Maybank dikepilkan salinan report polis dan slip transfer
Maybank. Hari yang sama terima panggilan dari Maybank memaklumkan pihak
bank akan menyiasat kes tapi tidak memberi jaminan bahawa saya akan
dapat balik wang semula.
25/09/21 - Buat semakan dalam CCID Portal untuk rekod no telefon dan no
akaun bank scammer namun hasil carian tiada report diperolehi.
27/09/21 - Terima sebanyak 5 kali panggilan dari no telefon yang tidak
dikenali. Apabila dihubungi, pemilik no telefon tersebut mengaku adalah
scammer dan mahu memulangkan semula wang kerana akaun miliknya telah
dibekukan oleh pihak Maybank.
29/09/21
- Hubungi customer service Maybank berhubung prosedur pengaktifan
semula akaun scammer. Operator memaklumkan scammer perlu pergi ke
cawangan bank yang berdekatan, wang deposit pengadu akan ditolak terus
dari akaun scammer.
Sekian.
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment
Your comment will be atttend by admin soon, thank you.