Wednesday 6 October 2021

CE-KFR70G air conditioner PCB repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baharu membaiki PCB penghawa dingin dengan masalah tidak sejuk.

CE-KFR70G

Pemeriksaan awal dengan mata kasar tidak menemui sebarang komponen rosak dan semuanya kelihatan elok.

CE-KFR70G

Seterusnya saya periksa dengan menggunakan multimeter dan juga masih tidak menemui komponen yang rosak.

geganti rosak...

Dalam banyak-banyak komponen yang ada, saya syak kemungkinan sebiji geganti (relay) seperti telah saya tandakan pada gambar di atas mungkin bermasalah.

12vdc relay...

Saya keluarkan geganti tersebut dari PCB dan apabila saya bekalkan 12vdc, bunyi 'tik' kedengaran namun tiada keterusan (continuity) pada terminal suis seperti telah dilabelkan pada gambar di atas.

Bekalan 12vac untuk menguji PCB...

PCB ini berjaya diselamatkan setelah geganti telah diganti dan masih boleh digunakan semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.