Saturday 9 October 2021

Dividen pelaburan saham

Hari ini saya kongsikan salah satu pelaburan jangka panjang yang pernah saya miliki sewaktu berkhidmat di syarikat perbankan suatu ketika dahulu.

Hock Thai Finance Corp Bhd - 1996

Saya memulakan karier di institusi kewangan pada tahun 1993 sebagai juruwang (cashier) dan berakhir sebagai pegawai (Senior operation officer) pada tahun 2004.

Public Bank - 2001

Proses penggabungan (merger) di antara Hock Hua Bank Bhd dan Public Bank Bhd berlangsung pada tahun 2001.

March 2020 - 40%

Selepas proses penggabungan saya telah ditawarkan ESOS (Employee Share Option Scheme) sebanyak 39 lot saham Public Bank Berhad.

August 2009 - 30%

Saham Public Bank Berhad memberi dividen dua kali setahun iaitu pada bulan Februari/March & Ogos/September.

February 2017 - 32%

Sepanjang memiliki saham Public Bank, dividen yang saya dapat ialah kira-kira 30% sesaham seperti boleh dilihat pada beberapa gambar-gambar di atas dan di bawah.

Sept 2019 - 33%

Rekod dividen tertinggi yang pernah saya terima ialah 40% sesaham iaitu pada tahun 2006.

March 2021 - 13% (1st half)

Namun tahun ini apa yang saya dapat cuma 13% pada bulan februari dan 7.5% sahaja pada september seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Sept 2021 - 7.5% (2nd half)

Mungkinkah keuntungan syarikat perbankan terjejas teruk ketika dunia dilanda pandemik CoVid-19?

2006 - 10% + 30% = 40%

Selamat melabur...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.