Saturday 30 October 2021

Xiaomi POCO M3 unable to turn on repair

Semalam saya dirujuk sebuah telefon bimbit berjenama Xiaomi model POCO M3 dengan masalah tidak dapat dihidupkan.

Setelah penutup belakang dibuka...

Pemilik memberitahu saya, dia telah rujuk di youtube serta membukanya dan berjaya menghidupkannya sekali.

Buka penutup mainboard/motherboard...

Menurutnya, apa yang dia lakukan ialah memanaskan processor telefon dengan menggunakan alat pengering rambut.

Buka penutup processor...

Masalah sama (tidak dapat dihidupkan) berulang dan beliau gagal menghidupkannya semula dengan memanaskan processor menggunakan alat pengering rambut.

'Reheat'...

Gambar-gambar di atas dan bawah menunjukkan cara-cara membuka papan litar dan saya lakukan benda sama iaitu 'reheat' beberapa biji chip seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

350°C

Saya menggunakan 'rework soldering station' dan melaraskan suhu pada 350°C seperti boleh dilihat pada gambar di atas selama kira-kira beberapa minit.

Pasang kembali penutup...

Setelah sejuk, saya pasangkan kembali papan litar serta semua yang telah dibuka sebelumnya dan percaya atau tidak, ianya boleh berfungsi semula dan masih boleh digunakan.

Pasang kembali apa yang telah dibuka...

Saya bukan pakar membaiki telefon bimbit namun ini adalah pengalaman baharu dan tidak pasti masalah sama akan berulang lagi atau tidak.

Testing...

Untuk pengetahuan semua, telefon bimbit yang saya guna ketika ini juga berjenama Xiaomi, model POCO M3 dan pernah saya kongsikan ketika baru dibeli di sini. Mudah-mudahan masalah sedemikian tidak berlaku pada telefon bimbit saya.

6% sahaja...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.