Tuesday 14 July 2020

ROLLER GRILL GED 10 Waffle Maker repair

Mesin waffle ini pernah saya baiki sebelum ini iaitu kira-kira setahun yang lepas dan anda boleh membacanya di sini.
ROLLER GRILL GED 10
Pemilik memberitahu saya terdapat letupan kedengaran ketika kali terakhir dia menghidupkan suis di sebelah kiri dan ianya langsung tidak dapat dihidupkan semula selepas itu.
Suis sebelah kiri lebur...
Setelah saya buka dan periksa, suis di sebelah kiri kelihatan telah lebur dan salah satu sambungan ke pemanasnya telah tertanggal seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
terminal suis lebur serta tanggal...
Saya tidak pasti punca suis tersebut lebur sebab tiada litar pintas yang saya temui ketika membuat pemeriksaan menyeluruh pada mesin waffle tersebut.
15A
Nilai suis tersebut ialah 15A dan biasanya suis lebur adalah disebabkan terlalu panas akibat arus elektrik yang mengalir melaluinya melebihi kemampuannya.
Gantikan suis yang baru...
Saya gantikan suis tersebut dengan yang baru seperti yang boleh dilihat pada gambar di atas dan perbezaannya ialah suis baru ini tidak mempunyai lampu indikator bila dihidupkan.
Rintangan pemanas sebelah kanan...
Sebelum membekalkan arus elektrik untuk diuji, saya periksa rintangan pada kedua-dua pemanasnya pada plug 3-pin dan gambar di atas dan di bawah menunjukkan bacaan yang saya dapat.
Rintangan pemanas sebelah kiri...
Setelah berpuas hati, saya bekalkan arus elektrik serta uji mesin waffle tersebut dan ianya kini kembali berfungsi seperti biasa seperti boleh dilihat pada gambar pertama di atas.

Walaupun suis baru tersebut tidak mempunyai lampu indikator namun apabila ianya dihidupkan, lampu hijau akan menyala dan setelah thermostat dilaras, lampu merah akan menyala.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.