Wednesday 15 July 2020

CWT KPC-024F adapter repair

Hari ini saya kongsikan sebiji adapter berjenama CWT, Model: KPC-024F dengan masalah tidak menghasilkan output 12v.
CWT KPC-024F
Pemilik memberitahu saya ianya digunakan pada DVR dan ianya agak unik sedikit di mana penyambungnya direka khas untuk DVR tersebut sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Setelah penutup dibuka...
Memandangkan tiada alat ganti yang sama di pasaran, saya buka dan cuba baiki adapter tersebut.
Fius 2A putus...
Apabila dibuka, benda pertama yang rosak dan boleh dilihat dengan mata kasar ialah kapasitor utama, 33uF, 400v. Seterusnya saya dapati fius utama juga putus.
salah satu diod rosak...
Jika fius utama putus, kita harus mencari puncanya dan pemeriksaan menyeluruh mendapati sebiji diod berlabel 1N4007 mengalami litar pintas.
Komponen yang rosak...
Gambar di atas menunjukkan komponen yang rosak dan harus diganti. Gambar di bawah pula menunjukkan kesemua komponen yang rosak telah saya gantikan dengan yang baru.
Siap...
Adapter ini telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula dan ianya menghasilkan voltan output yang tepat iaitu 12v seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Tested -ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.