Friday 3 July 2020

SAFLOK encoder model 4 repair

Sebelum ini saya pernah membaiki mesin encoder seperti ini dan anda boleh membacanya di sini dan sini.
SAFLOK Model 4
Hari ini saya dirujuk sebuah lagi encoder seperti ini dengan masalah berbeza iaitu kad yang di tarik masuk tak keluar-keluar dan kadang-kadang tidak menarik kad masuk kedalamnya.
Setelah penutup dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa, kerosakkannya ialah pada sebiji roller getah yang telah saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah tertanggal. Gambar ketika getah roller tertanggal tidak saya perolehi dan ianya telah saya gam kembali ke kedudukan asalnya.
Roller getah telah digam kembali...
Biasanya anda selalu lihat saya melekat kembali barangan plastik dengan menggunakan 'super glue' namun jika ianya adalah getah, gam yang paling sesuai ialah seperti pada gambar di bawah.

Gam 'super glue' tidak sesuai untuk barangan getah disebabkan ianya akan mengeraskan getah itu sendiri dan akan menjadikannya rapuh. Ia akan pecah bila ditekan dan tidak flexible.
Guna gam ini...
Bahagian yang telah digam harus dibiarkan kering iaitu kira-kira sehari atau 24 jam sebelum boleh dipasang kembali dan digunakan.
Siap - tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.