Monday 29 July 2019

SAFLOK encoder model 4 repair

Encoder seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini. Hari ini saya dirujuk lagi sebuah encoder yang serupa (jenama & model) dengan masalah yang serupa.
Punca masalah...
Cara membaikinya anda boleh membacanya pada artikel lepas di sini dan apa yang ingin saya kongsikan kali ini ialah pada gambar berikut.
Tali sawat telah tersalah pasang...
Saya rasa ada yang telah membukanya sebelum ini dan apa yang kelihatan ialah tali sawat yang telah saya labelkan 'A' dan 'B' di atas telah tersalah pasang.
Buka klip dulu...
Jadi untuk membetulkan pemasangan tali sawat tersebut, anda perlu buka pin seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas dan mengeluarkan gear serta tali sawat yang tersalah pasang tersebut.
Pasangkan tali sawat yang pendek (B) dahulu...
Pasangkan tali sawat yang pendek (B) dahulu dan kemudian barulah pasangkan tali sawat yang panjang (A). Gambar di bawah menunjukkan kedudukan sebenar kedua-dua tali sawat tersebut.
Pemasangan tali sawat yang betul...
Untuk makluman tali sawat yang pendek telah saya ganti berikutan telah haus dan tidak mampu mengerakkan gear untuk menarik kad masuk serta keluar dari encoder tersebut.
Tali sawat pendek (B) yang rosak.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.