Friday 5 July 2019

SMPS S-250-12 Power Supply repair

Kali ini saya berpeluang membaiki SMPS yang tidak diketahui jenamanya dengan model: S-250-12 seperti yang anda boleh lihat pada gambar di bawah.
Model: S-250-12
SMPS ini membekalkan output 12V untuk kegunaan papan tanda dan ketika dirujuk kepada saya, ianya langsung tidak menghasilkan output 12V.
Komponen yang rosak
Setelah di buka dan diperiksa,  komponen yang didapati rosak adalah seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas:-
  1. 2 biji kapasitor 4.7uF, 50v
  2. 2 biji kapasitor 2200uF, 16v
  3. sebiji kipas angin 12v
Kipas 12V, 4cm juga rosak

Komponen rosak telah dikeluarkan
Pemeriksaan terakhir saya mendapati terdapat 'cold solder joint' pada papan litar dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Cold solder joint
Setelah berpuas hati, maka saya pun menguji SMPS tersebut dan ianya kini kembali beroperasi.
Testing

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.