Thursday 25 July 2019

Karcher T10/1 Dry Vacuum Cleaner repair

Hari ini saya dirujuk sebuah penyedut hampagas (vacuum cleaner) berjenama Karcher, Model: T10/1 dengan masalah tidak berfungsi langsung apabila arus eletrik dibekalkan.
Jenama: Karcher
Saya sempat mengujinya sebelum dibaiki dan agak bertuah kerana ketika saya mengujinya, satu letupan yang sederhana kedengaran pada penyedut hampagas tersebut.
Model: T10/1
Apabila dibuka dan diperiksa, didapati wayar penyambung kepada penyedut hampagas tersebut putus pada wayar neutral (N). Anda boleh melihat kesan letupan yang saya katakan di atas berwarna hitam seperti yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Wayar rosak telah dipotong...
Oleh kerana kedudukan wayar yang putus itu berada pada bahagian soket, maka saya terpaksa memotong dan menukar soket tersebut.
Gantikan soket dengan yang baru...
Setelah soket tersebut ditukar dan diuji, kini penyedut hampagas tersebut kembali berfungsi seperti biasa.
Sambungkan wayar kepada soket...
Biasanya jika kita memeriksa wayar yang putus, masalah utamanya ialah di mana kedudukan yang terputus itu. Sebenarnya letupan tersebut telah menjimatkan masa saya untuk mencari kedudukan wayar yang terputus.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.