Saturday 27 July 2019

Philips HP8102/00 Salon Extra Compact hair dryer repair

Hari ini saya dirujuk sebuah pengering rambut (hair dryer) berjenama Philips, Model: HP8102/00 dengan masalah tidak berfungsi walaupun arus elektrik telah dibekalkan.
Jenama: Philips, Model: HP8102/00
Seperti biasa saya akan memeriksa fius pada plug 3-pin dan berkeadaan elok. Seterusnya saya periksa wayar penyambung dari plug 3-pin ke bahagian alat pengering rambut dan didapati wayar live (L) putus.
Wayar putus...
Menurut pengalaman saya membaiki alat pengering rambut, hanya dua bahagian sahaja yang sering mengalami wayar putus iaitu seperti pada gambar di atas dan di bawah.
Wayar putus...
Jika anda tanya saya bahagian mana kebarangkalian wayar putus lebih tinggi, jawapan saya ialah pada bahagian belakang alat pengering rambut iaitu seperti pada gambar ke-2 di atas.
Potong & sambung kembali...
Dipendekkan cerita saya pun dengan yakin memotong bahagian yang berdekatan dengan alat pengering rambut dan setelah diperiksa ianya tidak putus. Seterusnya saya potong pula bahagian yang berdekatan dengan plug 3-pin dan ternyata ianya putus di situ.
Susun elok supaya selamat digunakan...
Setelah kedua-dua bahagian yang telah saya potong disambung kembali dan diuji, pengering rambut tersebut kini kembali beroperasi seperti biasa.
Sambung dengan betul dan elok...
Jika wayar putus, cabaran utama ialah mengenalpasti di mana bahagian wayar yang putus. Hanya pengalaman sahaja yang mengatasi segala-galanya. Jika gagal mengenalpastinya, cara paling mudah ialah gantikan dengan wayar yang baru.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.