Wednesday 3 July 2019

TOTALINE digital room thermostat repair

Sebelum ini saya pernah membaiki digital thermostat tetapi jenama yang  berlainan dan anda boleh membacanya di sini. Kali ini jenama digital thermostat yang cuba saya baiki ialah TOTALINE.
Jenama: TOTALINE
Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah ianya langsung tidak dapat dihidupkan.
Setelah penutup dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa, komponen yang didapati rosak adalah seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas.
  1. Sebiji perintang 10Ω (1W)
  2. Sebiji kapasitor 470uF, 25v
  3. Sebiji 'tact switch' 
Komponen yang rosak
Sebelum saya menguji digital thermostat tersebut, saya juga terjumpa dua 'cold solder joint' seperti yang anda boleh lihat pada gambar di bawah.
Cold solder joint
Setelah kesemua telah selasai dibaiki dan diuji, kini digital thermostat tersebut kembali beroperasi semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.