Friday 19 July 2019

ACOUSTIC T1200 amplifier repair

Beberapa hari yang lepas saya dirujuk sebiji amplifier berjenama ACOUSTIC, Model: T1200 dengan masalah, boleh dihidupkan tetapi bila disambung kepada speaker, channel 1 (CH1) tidak berfungsi malah menghasilkan bunyi berdesing yang tidak sedap didengar walaupun tiada input disambung kepadanya.
Jenama: ACOUSTIC, Model: T1200
Tiada masalah pada channel 2 (CH2) ketika diuji dan mengikut pendengaran saya ianya normal.
Setelah penutup atas dibuka...
Oleh yang demikian, setelah dibuka, saya cuma memeriksa CH2 sahaja dan anda boleh melihat keadaan di dalamnya seperti pada gambar di atas dan di bawah.
Kiri: CH1 (channel 1) & Kanan: CH2 (Channel 2)
Pemeriksaan menyeluruh hanya menjumpai sebiji diod yang rosak dengan nombor rujukan HER205 dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Diod putus...
Untuk makluman, diod tersebut didapati putus (open circuit) dan disambung bersiri kepada diod di sebelahnya yang juga dengan nombor rujukan HER205.
Diod yang rosak telah dikeluarkan...

Diod telah diganti...
Saya juga memeriksa komponen yang berdekatan dan tiada komponen lain yang dijumpai rosak.
Diod - HER205 (400v/2A)
Setelah diod tersebut ditukar dan diuji, kini amplifier tersebut tidak mengeluarkan bunyi yang tidak sedap didengar lagi dan mengikut pendengaran saya ianya normal dan sama seperti CH2.
Tested - ok

Lampu test pen menyala bila disentuh...
Pemeriksaan terakhir saya mendapati bahawa ketika bahagian luar di sentuh dengan test pen, lampu test pen tersebut menyala. Ini disebabkan wayar bumi tidak disambung kepada soket.
Plug versi europe tidak sesuai di negara kita...
Jika peralatan elektrik anda  menggunakan plug seperti yang boleh dilihat pada gambar di atas, anda harus menukarkannya kepada plug 3-pin supaya wayar bumi akan bersambung kepada soket.
Cuba baca apa yang tertulis di situ...
Memang jelas tertulis pada amplifier tersebut bahawa ianya harus disambungkan wayar bumi seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
MUST BE GROUNDED ON EARTH! - ada faham?
Guna plug 3-pin ini...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.