Saturday 1 October 2022

TNK AS-TN-S2408A SMPS repair

Hari ini saya dirujuk sebuah adapter/transformer jenis SMPS (switching mode power supply) dengan masalah seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Voltan output SMPS ini ialah 24vdc namun bila diukur, saya cuma dapat kira-kira 14v sahaja dan tidak stabil.

TNK AS-TN-S2408A

Dari pengalaman lepas, jika bacaan voltan tidak stabil, kerosakkannya ialah pada kapasitor feedback namun masalah SMPS ini bukan setakat voltan output tidak stabil tetapi voltan output juga kurang dari sepatutnya.

Model: AD-TN-S2408A

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya cuma menemui sebiji kapasitor dengan nilai 470uF, 35v kembung dan telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Saya telah periksa ketiga-tiga biji kapasitor berdekatan dengan kapasitor yang kembung dan kesemuanya rosak.

Komponen yang rosak...

Setelah ketiga-tiga kapasitor 470uf, 35v diganti dan diuji, masalah masih sama iaitu voltan output cuma 14v serta tidak stabil.

High ESR (47uf, 50v)

Pemeriksaan menggunakan multimeter ESR akhirnya menemui sebiji kapasitor 47uf, 50v rosak dan nilai ESR sangat tinggi seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Tested - ok (24v)

Masalah selesai setelah kapasitor 'feeback' dengan nilai 47uf, 50v telah saya gantikan serta diuji.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.