Monday 3 October 2022

LG WF-F711PC washer not draining water repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah mesin basuh berjenama LG, model WF-F711PC dengan masalah air bertakung dan tidak dapat dibuang dari dalam mesin basuh.

LG WF-F711PC

Ketika ianya dirujuk kepada saya, masih ada air lagi di dalam mesin masuh dan ianya sangat berat. Dari pengalaman lepas, masalah sedemikian adalah disebabkan kerosakkan 'drain motor'.

Model: WF-F711PC

Pemeriksaan dengan mata kasar 'drain valve' yang tidak berfungsi sebab spring telah berkarat serta putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Spring 'drain valve' putus...

Setelah saya buka 'drain valve', spring di bahagian dalamnya juga putus dan boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah 'drain valve' dibuka...

Masalah sedemikian boleh diatasi dengan menukarkan keseluruhan bahagian 'drain valve' atau gantikan bahagian 'valve' sahaja.

valve baru vs valve rosak

Saya gantikan bahagian 'valve' sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gantikan 'drain valve kit' baharu...

Klip video di bawah saya rakam sewaktu menguji fungsi 'spin' pada mesin basuh setelah menggantikan bahagian 'valve' yang rosak sahaja dan masalah air bertakung di dalamnya selesai.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.