Thursday 6 October 2022

CryptoTelecom MPEG-4 A/V server repair

Semalam saya dirujuk sebuah DVR berjenama CryptoTelecom dengan masalah  mengeluarkan bunyi yang bising dan tidak menyenangkan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Dari klip video di atas, bunyi tersebut dihasilkan oleh kipas yang dipasang untuk menyejukkan 'processor' DVR tersebut.

CryptoTelecom

Banyak DVR telah saya baiki sebelum ini dan majoriti kerosakkannya bermula dari kipas yang bermasalah mengakibatkan panas melampau.

MPEG-4 A/V server

Setelah saya buka label pada bahagian bawah kipas, jelas kelihatan ianya telah berkarat seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Cara mengatasi masalah sedemikian ialah dengan menyembur WD40 dan pusingkan baling-baling kipas dengan jari sehingga ianya lancar. Selepas motor kipas telah bebas berpusing, lumurkan sedikit gris pada bahagian yang bergerak supaya masalah tidak berulang.

Klip video di bawah saya rakam setelah kipasnya telah saya selenggara dan kembali ligat berputar semula. Masalah bunyi bising kipas sebelumnya selesai dan kini senyap seperti baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.