Sunday 23 October 2022

Delete akaun Lazada

Sebelum ini saya telah kongsikan cara menghapuskan (delete) akaun shopee dan anda boleh rujuk di sini.

Saya mempunyai dua akaun Lazada dan hari ini saya kongsikan pula cara untuk menghapuskan akaun Lazada.

Berikut adalah langkah untuk menghapuskan akaun Lazada:-

  1. Login ke aplikasi Lazada
  2. klik 'account' pada bahagian kanan/bawah skrin (Rujuk gambar pertama di atas)
  3. klik '3 titik' pada bahagian atas/kanan skrin (Rujuk gambar pertama di atas)
  4. Pilih 'account security' (Rujuk gambar di atas)
  5. Pilih 'account deletion' (Rujuk gambar di bawah)
  6. Klik 'mobile verification' dan pihak Lazada akan hantar kod OTP melalui sms
  7. Masukkan kod OTP dan isi apa yang ditanya sehingga selesai

Akaun membeli-belah di atas talian yang tidak digunakan wajib dihapuskan untuk keselamatan sebab ianya mengandungi data pribadi serta akaun bank kita.

Akaun pertama saya didaftar menggunakan akaun facebook dan akaun ke-2 pula saya daftar apabila menggunakan aplikasi Lazada. Saya memilih untuk menghapuskan akaun pertama sebab tidak mahu ada sebarang kaitan dengan facebook. 

Teknologi AI (artificial intelligence) sangat canggih dan saya percaya ianya boleh berlaku perkongsian/kecurian data tanpa pengetahun kita terutamanya melibatkan facebook.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.