Tuesday 4 October 2022

Baiki JOVEN EC802 tangki bocor

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah 'water heater' berjenama JOVEN, model EC802 dengan masalah kebocoran air.

JOVEN EC-802

Kebocoran air pada 'water heater' sangat merbahaya sebab secara tidak langsung juga boleh mengakibatkan kebocoran elektrik dan sangat merbahaya kepada pengguna.

Bahagian bocor berkarat...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan menggunakan mata kasar, kebocoran air adalah pada bahagian tangki seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Thermal switch - 85°c

Tangki air diperbuat daripada plastik yang tahan panas dan penutupnya diperbuat daripada tembaga. Sekeping 'gasket' dipasang di antara penutup dan tangki untuk mengelak daripada kebocoran air.

Setelah penutup tangki dibuka...

Setelah saya buka penutup dari tangkinya, saya dapati tiada kebocoran di antara 'gasket' dan tangki dan kebocoran hanya pada bahagian 'gasket' dengan penutupnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah 'gasket' dikeluarkan...

Setelah diteliti bahagian penutupnya, saya dapati ada tiga bahagian yang mengalami kebocoran pada lubang skru dan telah saya tandakan pada gambar di atas. Kebocoran berlaku sebab skru dikunci terlampau kuat sehingga tenggelam serta tidak rata.

Gam gasket menggunakan silikon...

Sebagai percubaan saya telah ketuk bahgian yang tidak rata pada penutup sehingga rata dan sebelum 'gasket' dipasang kembali, saya lumurkan satu lapisan silikon berwarna hitam seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Saya juga lumurkan silikon pada permukaan di antara 'gasket' dan tangki air sebelum ditutup serta dikunci kembali skrunya.

Saya biarkan seharian supaya silikon betul-betul kering sebelum diuji. 'Water heater' ini berjaya diselamatkan dan masalah air bocor selesai.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.