Sunday 16 October 2022

Punca kenaikkan harga barangan

Saya bukan pakar ekonomi dan saya juga bukan 'promoter' produk. Produk yang saya guna pakai pada kali ini cuma sebagai contoh semata-mata dan apa yang saya sampaikan hanya berdasar pandangan logik saya sahaja.

2kg peruma 200g = 2.2kg

Saya yakin dan percaya ramai kini mulai merasai bahang kenaikkan kos sara hidup dek kerana harga barangan semakin mahal dari sehari ke sehari. Ada banyak sebab kenapa harga barangan naik dan saya cuma kupaskan salah satu sebab semasa sahaja.

Naik RM4 dalam 3 bulan...

Gambar di atas adalah resit-resit yang ada pada saya sewaktu membeli benda yang sama iaitu pengganti Milo. Saya namakannya sebagai pengganti Milo sebab saya telah lama berhenti meminum milo berikutan harganya yang semakin mahal dari sebulan ke sebulan.

Untuk menghilangkan rasa gian minum Milo, saya terjumpa produk yang rasanya serupa dengan milo dan bungkusannya boleh dilihat pada gambar pertama di atas.  Pengganti Milo ini hanya boleh didapati di ECONSAVE dan harganya jauh murah berbanding jenama Milo.

RM36.99 for member & RM38.00 for non member (2kg)

Saya mulai minum pengganti Milo ini sewaktu PKP dek kerana pandemik CoVid-19 iaitu kira-kira dua tahun yang lalu dengan harga RM21.90 sebungkus seperti boleh dilihat pada gambar terakhir di bawah.

Baru-baru ini saya perasan yang ianya telah naik harga dan buktinya boleh dilihat pada gambar ke-2 di atas iaitu dari RM25.90 menjadi RM26.90 dan kini RM29.90.

Walaupun telah naik harga, ianya masih menjadi pilihan sebab Milo juga naik harga dari RM28.99 pada tahun 2021 dan kini mencecah sehingga RM37.59. Gambar-gambar harga Milo 2kg di atas dan di bawah saya ambil baru-baru ini di beberapa buah kedai yang berbeza.

RM37.59 (2kg)

Kenaikkan harga ketika ini adalah disebabkan kos telah meningkat terutamanya melibatkan barangan import berikutan nilai ringgit semakin menyusut berbanding dollar US.

Sewaktu pandemik CoVid-19 baru menular kadar ringgit berbanding dollar US ialah kira-kira RM4.15/dollar dan baru-baru ini telah mencecah RM4.70/dollar.

RM42.30 (2kg)

Sebagai contoh, katakan peniaga mengimport barangan dengan harga USD100k untuk satu kontena pada kadar RM4.15 dollar dua tahun yang lepas, peniaga perlu bayar RM415k. Dengan kadar sekarang, peniaga perlu bayar RM470k untuk mendapatkan barang yang sama iaitu kenaikkan sebanyak RM55k atau RM55,000.00.

Banyak lagi faktor lain yang menyumbang kepada kenaikkan harga barangan dan ianya berangkai seperti kos pengangkutan. Walaupun harga diesel tidak berubah sebab subsidi kerajaan namun kos lain meningkat seperti alat ganti kereta pengangkut sebab juga diimport.

06/09/2021

Buktinya ialah kos penghantaran barangan yang dibeli melalui atas talian. Ketika saya mula membeli melalui atas talian, kos penghantaran cuma RM4.00 sahaja namun kini mencecah RM10.00 atau lebih untuk benda yang sama. Saya tidak pasti bagaimana kos penghantaran untuk pembelian atas talian ditetapkan namun yang pasti, kos penghantaran barangan sama yang dihantar dari luar negara lebih murah berbanding kos penghantaran dalam negara. Selain kos, majoriti tempoh penghantaran luar negara lebih singkat berbanding penghantaran dalam negara. Jadi, jangan salahkan pembeli jika tidak menyokong peniaga tempatan.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.