Wednesday 26 October 2022

Dekoder Astro DMT880 tiada suara

Semalam saya dirujuk 2 buah dekoder Astro model DM880 dengan masalah 'ada gambar tiada suara'.

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki dekoder model DMT880 dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Dekoder ini digunakan pada sebuah pusat penginapan (hotel) untuk channel 701 (AXN) dan channel 615 (CN - Cartoon Network) masing-masing.

Saya pada mulanya sangsi sebab jarang berlakunya kerosakkan sama serentak dan setelah dibuka serta diperiksa, saya tidak menemui sebarang masalah serta kerosakkan pada papan litar.

Seterusnya saya uji dekoder dan mendapati ianya mengeluarkan suara untuk semua channel radio namun channel 701 & 615 bisu.

Masalah sedemikian bukan disebabkan decoder rosak. Ianya adalah disebabkan isyarat pemancar astro bermasalah dan apa yang harus dilakukan ialah menghubungi pihak astro untuk bantuan teknikal.

Jika anda ada masalah dekoder astro dengan masalah 'ada gambar namun bisu' seperti di atas, apa yang anda boleh lakukan ialah uji siaran radionya. Jika semua tidak mengeluarkan bunyi barulah hantar dekoder anda untuk dibaiki.

Jika siaran radio ada suara namun siaran tertentu tiada suara, ianya bukan masalah dekoder. Hubungi pihak astro untuk bantuan teknikal.

Sebelum ini saya juga pernah kongsikan dekoder astro dengan masalah suara putus-putus dan anda boleh rujuk di sini.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.