Saturday 15 October 2022

DELL CN-OHN7XN motherboard repair

Minggu lepas saya telah dirujuk sebuah motherboard computer berjenama DELL dengan masalah kadang-kadang ianya akan padam sendiri (reboot) setelah beberapa ketika digunakan.

DELL CN-OHN7XN motherboard

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk motherboard berjenama DELL dan anda boleh rujuk di sini. Saya tidak pasti nombor rujukan pada papan litarnya sama atau tidak namun sekali imbas ianya seperti serupa dan perbezaannya ialah, dua tahun yang lalu ianya dihantar dalam keadaan lengkap dan papan litar belum dibuka.

Kapasitor 1000uf, 6.3v kembung...

Pemeriksaan awal dengan mata kasar mendapati sebiji kapasitor dengan nilai 1000uf, 6.3v kembung seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Rosak...

Kapasitor yang kembung tersebut sah rosak setelah diperiksa dengan menggunakan 'LCR-T4 ESR meter' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

1000uf, 6.3v

Pemeriksaan menyeluruh tidak menemui sebarang komponen lain yang rosak selain kapasitor kembung di atas.

Siap...

Pagi ini pemilik telah menghubungi saya memberitahu tiada lagi masalah 'reboot' sendiri lagi berulang.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.