Monday 17 October 2022

CE-KFR26G/Y-AF aircond PCB repair

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah papan litar penghawa dingin berjenama Carrier dengan masalah boleh dihidupkan namun compressor gagal berfungsi serta tidak sejuk.

CE-KFR26G/Y-AF

Pemeriksaan dengan mata kasar mendapati cabel yang disambung ke geganti (relay) telah lebur seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

CE-KFR26G/Y-AF

Rating geganti tersebut ialah 30A/250v dengan voltan gegelung 12v seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Geganti rosak...

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk PCB penyaman udara dengan masalah sedemikian dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Gantikan geganti baharu

Masalah yang saya hadapi kali ini ialah untuk mendapatkan geganti yang serupa sebab bentuk serta saiznya berbeza dengan yang pernah saya baiki sebelum ini.

Siap...

Saya telah gantikan dengan menggunakan geganti yang digunakan pada 'water heater' dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini. Bentuknya sedikit berbeza namun kedudukan pin adalah sama dan ratingnya juga sama iaitu 30A/250V seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

30A/250V - 12v

Masalah selesai setelah geganti di atas telah saya gantikan serta diuji tanpa masalah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.