Monday 24 October 2022

SAMSUNG UA40J5008AK full HD TV repair

Sebelum ini saya pernah baiki TV seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

samsung UA40J5008AK

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah lagi TV yang serupa dengan masalah sama iaitu langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik termasuk lampu standby juga tidak menyala.

PSU (Power supply unit)

Kerosakkannya juga sama dengan TV serupa yang pernah saya kongsikan sebelum ini iaitu litar pintas pada schottky diode dengan label MBR5H150SS seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Diod

Untuk pengetahuan semua saya pada mulanya telah gantikan diod MBR5H150SS dengan diod 1N5408 dan ianya boleh berfungsi namun hanya bertahan beberapa minit sahaja.

1N5408 rectifier diode

Walaupun saiz diod 1N5408 sama dengan MBR5H150SS namun ratingnya cuma 3A sahaja dan itulah punca kenapa ianya hanya bertahan beberapa minit sahaja. Apa yang berlaku ialah diod 1N5408 yang saya gantikan panas melampau dan rosak dalam masa yang singkat.

SR5150 schottky diode

Seterusnya saya gantikan diod MBR5H150SS yang rosak dengan menggunakan diod SR5150 dan masalah selesai. Walaupun nombor rujukan berbeza namun ratingnya sama iaitu:-

  • Current - 5A
  • Voltage - 150v
  • RMS reverse voltage - 105v

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.