Friday 14 October 2022

KFC Colonel box naik seringgit

Ini cerita semalam di sebuah outlet KFC. Minggu lepas saya juga melawat outlet yang sama serta menjamu menu yang sama iaitu 'colonel box' dan anda boleh rujuk di sini.

Colonel box - RM13.99

Harga minggu lepas ialah RM12.99 dan semalam harganya telah naik seringgit menjadi RM13.99. Apa yang diiklankan dalam hidangan 'colonel box' ialah:-

  • segelas minuman ringan
  • seketul daging ayam
  • sekotak kentang goreng
  • sebiji burger

Apa yang saya dapat semalam ketika membuat pembayaran ialah seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Kentang goreng telah ditukar dengan 'mashed potato' dan burger kena tunggu...

Tiada sudu dan tisu...

Setelah menunggu kira-kira 15 minit, burger tak siap-siap lagi dan saya makan apa yang ada dulu. Ayam serta 'mashed potato' pun dah sejuk serta tidak enak lagi. Saya juga tidak dibekalkan sudu serta tisu dan terpaksa menggunakan tulang paha ayam untuk mencedok 'mashed potato' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Outlet KFC telah lama tidak membekalkan garfu/sudu melainkan jika kita minta. Teringat zaman 80an ketika itu makan di outlet sugarbun dan masih tak pandai makan guna sudu/garfu. Kini sudah pandai makan guna sudu/garfu namun disuruh makan guna tangan sehingga menjilat jari seperti diiklankan.

Dah habis tapi burger tak muncul-muncul...

Setelah saya habiskan apa yang ada termasuk minuman ringan, burger masih tak siap-siap lagi. Nombor saya (266) cuma dipanggil setelah kira-kira setengah jam berlalu dan saya buat-buat tak dengar sebab nak tau pula apa tindakan mereka seterunya selain menghantar masej tidak berpuas hati dengan perkhidmatan mereka.

Seingat saya mereka ada panggil dua/tiga kali sahaja dan lepas itu senyap. Setelah kira-kira sejam duduk di outlet akhirnya saya membawa bill ke kaunter untuk menuntut burger. Saya sengaja tepuk sedikit kuat bill pada kaunter untuk menarik perhatian sebelum diberi burger tanpa sepatah kata (actions speak louder than words'.

Kena ambil sendiri di kaunter...

Saya ambil burger dan tinggalkan outlet menuju ke kereta. Burger pun dah sejuk atau lebih tepat sejuk sebab saya sengaja tak ambil sewaktu dipanggil.

Dalam masa yang sama, saya juga banyak terbaca aduan sama orang ramai di laman sosial berkaitan outlet KFC seperti pengalaman saya di atas. Banyak aduan tidak dapat hidangan seperti apa yang diiklankan. Saya dapati mereka kini tiada bekalan 'coleslaw' dan sebagai ganti mereka bagi 'mashed potato'. Dengar khabar pembekal mereka tidak dapat sijil halal...

Walaupun ramai yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan mereka namun setiap hari masih kelihatan orang ramai beratur panjang di kaunter mereka. Itu lah rahsia kejayaan mereka yang harus kita dirungkai serta dipelajari...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.