Friday 19 June 2020

SAMSUNG TV remote control repair

Hari ini saya dirujuk 2 unit alat kawalan jauh (remote control) dengan masalah biasa iaitu tidak berfungsi bila ditekan dan satu lagi dengan masalah nombor 2 tidak berfungsi setelah ditekan.
Jenama: SAMSUNG
Masalah alat kawalan jauh tidak berfungsi bila ditekan sering berlaku akibat kebocoran cecair bateri yang mengalir masuk ke papan litar dan seterusnya mengakibatkan litar pintas. Cara membaikinya ialah dengan membuka dan bersihkan serta keringkannya sahaja.
Setelah di buka...
Kadang-kadang setelah dibersihkan, terdapat nombor tertentu yang tidak berfungsi bila ditekan. Masalah sedemikian adalah disebabkan cecair bateri yang berasid telah merosakkan sambungan pada papan litar.
Ada litar yang putus...
Gambar di atas menunjukkan litar yang telah putus dijumpai pada papan litar alat kawalan jauh dengan masalah nombor 2 tidak berfungsi setelah ditekan.
Litar yang putus telah dibaiki...
Cara membaikinya ialah sambungkan kembali bahagian yang telah putus dengan wayar seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Testing...
Majoriti kerosakkan alat kawalan jauh adalah disebabkan oleh kebocoran bateri kerana tidak ditukar untuk jangkamasa yang lama. Bagi mengelak masalah kebocoran bateri, saya syorkan anda agar menukar bateri setiap enam bulan atau sekurang-kurangnya sekali setahun.
Tested - ok
Alat kawalan jauh di atas telah berjaya saya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula.
Siap
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.