Wednesday 10 June 2020

CORNELL CVC-WD601P vacuum cleaner repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah penyedut hampagas (vacuum cleaner) berjenama CORNELL, model: CVC-WD601P dengan masalah tidak dapat dihidupkan.
Jenama: CORNELL
Penyedut hampagas ini jenis 3 dalam 1 iaitu boleh menyedut dalam keadaan kering, basah dan juga boleh digunakan untuk meniup (blow).
Model: CVC-WD601P
Seperti biasa saya periksa fius pada plug 3-pin, wayar serta suis dan semuanya masih elok serta tidak rosak.
Carbon brush masih elok...
Kemudian saya buka serta periksa 'carbon brush' dan ianya juga masih elok seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Tiada 'continuity' pada salah satu coil...
Pemeriksaan seterusnya mendapati salah satu coil pada stator tiada 'continuity' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Wayar penyambung putus...
Saya pada mulanya mencari 'thermal fuse' namun penyedut hampagas tersebut tidak dilengkapi dengan 'thermal fuse' . seterusnya saya menemui salah satu penyambungnya putus setelah ditarik seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Sambung balik balik penyambung yang putus...
Punca kerosakkan telah ditemui dan saya cuma perlu sambung kembali penyambung tersebut sahaja.
Testing - dah ada 'continuity'...
Setelah disambung kembali bahagian yang putus dan diuji dengan multimeter,  coil tersebut telah ada 'continuity'. Apabila dibekalkan arus elektrik dan diuji, ianya telah berjaya dibaiki dan kembali berfungsi seperti biasa.
Tested - ok
Setelah semuanya siap, saya belek-belek penyedut hampagas tersebut dan mandapati bahawa ia adalah produk buatan negara kita Malaysia.
Made in Malaysia
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.