Tuesday 30 June 2020

SENSE 002 hair dryer repair

Hari ini saya dirujuk sebuah alat pengering rambut berjenama SENSEI, Model: 002 dengan masalah mengeluarkan bunyi bising bila dihidupkan.
Jenama: SENSEI
Apabila saya goncang alat pengering rambut tersebut, memang kedengaran sesuatu yang tertanggal di dalamnya.
SENSEI 002
Apabila saya buka dan periksa, kelihatan motor kipas tertanggal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Motor kipas tertamggal...
Bila diteliti, motor tersebut tertanggal disebabkan kedua-dua pemegangnya pecah dan telah saya tandakan pada gambar di atas.
Pecah...
Kerosakkan sedemikian biasanya adalah disebabkan alat pengering rambut tersebut pernah terjatuh dan terhentak. 
Gam guna 'super glue'...
Apa yang boleh dilakukan ialah dengan membuka pemegangnya yang pecah dan gam kembali dengan menggunakan 'super glue' atau apa-apa gam yang kuat untuk plastik. Setakat ini saya dapati cuma 'super glue' sahaja yang terbaik.
Pasang kembali motor...
Tips menggunakan 'super glue' supaya bahagian yang patah/pecah bercantum dengan kuat ialah, jangan cantumkan terus setelah dilumurkan dengan 'super glue'. Tunggu sehingga hampir kering barulah mencantumkan bahagian yang patah/pecah. Selepas dicantumkan, tunggu sehingga betul-betul kering iaitu kira-kira sejam barulah dipasang kembali.
Siap...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.