Monday 8 June 2020

SIGMA Elevator OTIS50E-EE PSU repair

Sebelum ini pernah membaiki PSU (power supply unit) seperti ini dan anda boleh mambacanya di sini.
SIGMA elevator PSU
Pemilik memberitahu saya ianya rosak dan tidak boleh digunakan. Apablia saya mengujinya, ianya langsung tidak menghasilkan output dan lampu indikator berwarna hijau juga tidak menyala.
Model: OTIS50E-EE
Setelah dibuka, saya dapati bahawa PSU ini pernah saya baiki sebelum ini dan kapasitor 330uF, 50v telah saya ganti seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Komponen yang rosak...
Kali ini komponen yang rosak ialah kapasitor utama iaitu 270uF, 200v dan juga telah saya tandakan pada gambar di atas.
Keluarkan komponen yang rosak...
Kerosakkan kapasitor utama tersebut boleh dilihat dengan mata kasar seperti pada gambar di atas iaitu kembung dan bocor pada bahagian belakangnya.
Gantikan komponen yang baru...
Tiada komponen lain yang saya jumpai rosak dan setelah kapasitor utama tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, ianya telah berjaya dibaiki dan masih boleh digunakan.
Testing...
PSU ini menghasilkan 5V, 15v & -15v seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di bawah dan harus diingat ianya menggunakan bekalan 110vac dan bukannya 240vac.
5v
Pastikan anda guna 110vac untuk menguji PSU tersebut dan pastikan juga semua outputnya betul iaitu 5v, 15v & -15v.
15v
Saya mendapatkan bekalan 110v dari "shaver socket" yang membekalkan 115/240v untuk menguji PSU tersebut. Ukur menggunakan multimeter dahulu untuk kepastian (110v) sebelum menyambungkannya kepada PSU.
-15v
Selamat mencuba...

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.