Wednesday 17 June 2020

DVR overheating repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah DVR yang tidak diketahui jenama serta model seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
DVR
Pemilik memberitahu saya bahawa DVR tersebut selalu panas melampau (overheat) dan berhenti berfungsi namun bila telah sejuk, ianya masih boleh digunakan.
Setelah penutup dibuka...
Ketika saya uji DVR tersebut, saya dapati kipasnya boleh berpusing namun agak perlahan. Apabila saya cuba pusing kipas menggunakan jari, saya dapati ianya agak berat.
Kipas tak mahu berpusing...
Jadi saya buka kipas tersebut serta periksa dan mendapati bahawa masalah kipas adalah disebabkan habuk melekat pada bahagian yang berpusing menyebabkan ianya susah berpusing.
Bahagian bawah kipas...
Sebelum saya gantikan kipas dengan yang baru, saya cuba baikinya dan apa yang saya lakukan ialah buka kipas tersebut dari papan litar. Kemudian buka pelekat pada bahagian bawah kipas seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Buka pelekatnya...
Saya sembur WD40 dan pusngkan bilah kipas dengan jari dan mendapati kipasnya mulai bergerak dengan bebas seperti biasa.
simpan minyak gris...
Sebelum saya menutup pelekat kembali, saya lumurkan sedikit minyak gris agar kipas boleh berputar dengan lebih lancar seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Dah boleh berpusing kembali...
Apabila diuji, ternyata kipas telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi seperti biasa.
Tukar semua kapasitor...
Dalam masa yang sama saya dapati banyak kapasitor 1000uF, 25v yang kembung dan harus diganti. Memandangkan sebelum ini DVR tersebut mengalami masalah 'overheating', saya jangkakan kesemuanya rosak dan saya tukarkan dengan yang baru.

Gambar di bawah menunjukkan kesemua kipas kembali berfungsi dan kesemua kapasitor yang asalnya berwarnan biru kini menjadi warna hitam sebab telah ditukar dengan yang baru.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.