Monday 15 June 2020

Moulinex La Moulinette D56 repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman membaiki mesin pengisar buatan Perancis (France), Moulinex La Moulinette, model: D56.
Jenama: Moulinex La Moulinette
Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah tidak berpusing walaupun arus eletrik telah dibekalkan.
Model: D56
Sebelum dibuka, saya uji pengisar tersebut dan ianya ada sedikit gegaran pada motor namun tidak berpusing setelah suis berwarna hijau ditekan.
Setelah penutup bawah dibuka...
Ujian yang saya lakukan di atas memberitahu saya bahawa motor pengisar tidak rosak dan cuma tidak berpusing sahaja.
Ada 'thermal fuse'...
Motor juga tidak berpusing bila saya cuba putar dengan tangan. Apabila saya keluarkan penutup serta mangkuk pengisar di bahagian atasnya, saya dapati ada banyak serbuk besi yang berkarat dijumpai.
Buka motor dan keluarkan armature...
Setelah saya buka motornya seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan dibawah, armature motor melekat dan tidak dapat dipusing dengan tangan.
Buang karat guna WD40...
Masalahnya ialah disebabkan berkarat pada bahagian atas pemegang armature dan saya terpaksa menggunakan WD40 untuk membuang karat tersebut sehingga armature motor boleh bebas bergerak.
Cantum kembali motor semula...
Tiada bahagian elektrik/elektronik yang didapati rosak melainkan karat yang telah saya nyatakan di atas dan setelah dipasang kembali serta diuji, ianya kini kembali berfungsi seperti biasa dan boleh dilihat pada klip video pada penghujung blog ini.
Siap & tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.