Sunday 28 June 2020

Denn DM-2688 wireless microphone repair

Semalam saya dirujuk satu set mikrofon tanpa wayar berjenama Denn, model: DM-2688.
Denn DM-2688
Set mikrofon ini dilengkapi dua unit mikrofon dengan frekuensi UHF berbeza iaitu 513.8MHz & 555.8MHz.
513.8MHz & 555.8MHz...
Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah pada bahagian penerima (receiver) di mana ianya tidak dapat dihidupkan seperti boleh dilihat pada klip video pertama di atas.
Suis telah dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa, masalahnya ialah kerosakkan suis 'power' dan gambar di atas menunjukkan suisnya yang telah saya buka dari papan litar dan dileraikan.
Suis telah diselengara...
Suis seperti ini amat susah didapati di pasaran tempatan dan saya telah leraikannya serta betulkan bahagian pelarasnya supaya sentuhannya lebih baik dan tidak longgar.
Testing... (Lampu merah menyala)
Setelah berpuas hati dan memasang kembali suis ke papan litar serta diuji, masalah diatas telah diatasi dan ianya boleh digunakan semula.
Tested -ok
Klip video di bawah menunjukkan suisnya telah saya baiki dan lampu indikator berwarna merah kini menyala setelah suis ditekan.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.