Sunday 21 June 2020

Hair dryer repair

Semalam saya dirujuk sebuah alat pengering rambut yang tidak diketahui jenamanya dengan kuasa 1800W.
1800W
Pemilik memberitahu saya bahawa ianya tidak berfungsi walaupun telah dibekalkan arus elektrik.
Setelah dibuka...
Fius pada plug 3-pin masih elok ketika saya periksa dan seterusnya saya buka alat pengering tersebut dan mendapati kipasnya terasa berat apabila digerakkan dengan menggunakan tangan.
Masalah biasa - rambut pada kipas...
Ini merupakan masalah utama setiap alat pengering rambut di mana bahagian kipas biasanya akan menjadi berat akibat dibelit rambut pengguna seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.
Buang rembut yang terbelit pada kipas...
Kemudian saya periksa motor, coil (stator), element pemanas serta suis dan kesemuanya masih elok.
Wayar putus...
Pemeriksaan seterusnya mendapati bahawa tiada 'continuity' pada wayar neutral dan akhirnya membawa kepada penemuan wayar putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Potong wayar pada bahagian yang putus...
Plug 3-pin seperti boleh dilihat pada gambar di atas tidak dapat dibaiki dan harus digantikan dengan yang baru.
Gantikan plug 3-pin yang baru...
Setelah bahagian wayar yang putus saya potong dan gantikan plug 3-pin yang baru serta diuji, ianya telah berjaya dibaiki dan masih boleh digunakan semula.
Siap & tested - ok
Selamat mencuba...

2 comments:

  1. hello. buat service repair tak. thank you

    ReplyDelete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.