Monday 29 June 2020

TWSB-12V10PQ regulated power supply repair

Hari ini saya dirujuk sebuah transformer 12vdc berjenama TWSB, Model: TWSB-12V10PQ dengan masalah ada voltan (12v) tetapi arus (current) cuma 0.2A sahaja.
TWSB-12V10PQ
Jika dilihat pada label transformer tersebut ianya sepatutnya membekalkan arus (current) sebanyak 800mA atau 0.8A.
Voltage regulator rosak...
Apabila saya buka dan periksa dengan menggunakan multimeter, tiada komponen yang didapati rosak namun saya dapati bahawa arus yang mengalir masuk ke terminal kiri pada 'voltage regulator' adalah kira-kira 2A ampere tetapi arus yang keluar dari terminal sebelah kanan cuma 0.2A sahaja.
7812
'Voltage regulator' yang saya maksudkan ialah seperti boleh dilihat pada gambar di atas iaitu berlabel 7812.
12vdv...
Setelah 'voltage regulator' di atas saya tukar dan diuji, kini transformer tersebut mampu membekalkan arus (current) kira-kira 1.3A apabila diukur dengan ammeter seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan masih boleh digunakan semula.
1.36A
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.