Monday 4 May 2020

Berjimat dengan moratorium

Sejak pandemik CoVid-19 melanda seluruh dunia termasuk negara kita, kerajaan telah memperkenalkan pakej rangsangan yang bernilai RM250billion untuk membantu rakyat serta peniaga untuk mengharungi situasi getir ini.
Antara bantuan dari pakej ransangan tersebut adalah bantuan prihatin nasional (BPN), moratorium dan lain-lain. Kerajaan melalui perutusan khas perdana menteri juga memaklumkam bahawa dana suntikan terus ialah kira-kira RM22biliion sahaja.

Maksudnya hanya RM22billion sahaja menggunakan dana kerajaan, selebihnya ialah wang kita sendiri, socso, insuran, perbankan melalui moratorium dan sebagainya.

Contoh wang kita sendiri ialah kita dibenarkan mengeluarkan wang persaraan kita iaitu KWSP.

Hari ini saya kongsikan salah satu insentif dari pakej rangsangan tersebut yang melibatkan perbankan iaitu moratorium.

Moratorium merupakan penangguhan bayaran ansuran pinjaman untuk suatu masa tertentu dan dalam pakej rangsangan tersebut telah menetapkan tempoh penangguhan selama 6 bulan mulai april 2020 sehingga september 2020.

Ini bermaksud peminjam boleh memilih untuk tidak membayar ansuran bulanan pada tempoh tersebut (april - september) dan kembali membuat bayaran ansuran mulai bulan oktober 2020.

Harus diingat bahawa penangguhan tersebut akan menyebabkan tempoh pinjaman asal bertambah 6 bulan dan sedikit penstrukturan bayaran bulanan.

Maksudnya jika anda membuat pinjaman untuk lima tahun iaitu tempoh bayaran balik asal ialah 60 bulan akan bertambah menjadi 65 bulan.

Saya juga yakin dalam tempoh penangguhan tersebut pihak bank akan mengenakan faedah tambahan dan cara pengiraannya pernah saya kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jadi, jika anda masih menerima gaji penuh setiap bulan, saya sarankan supaya tidak memilih moratorium atau penangguhan bayaran ansuran.

Namun jika anda berhajat untuk mengurangkan komitmen bulanan, anda boleh ambil peluang moratorium ini untuk melaksanakannya.

Bagaimana?

Kita guna contoh di bawah dan ianya hanya untuk mereka yang masih menerima gaji bulanan penuh sahaja.

Katakan anda mempunyai komitmen semasa seperti berikut:-
  1. Pinjaman perumahan; RM1,000 sebulan
  2. Pinjaman kereta: RM500 sebulan
  3. Pinjaman pribadi/kad kredit: RM300 sebulan
Jumlah komitmen bulanan anda ialah RM1,800 sebulan.

Jadi, jika anda memilih moratorium, setiap bulan anda simpan RM1,800 dan selepas 6 bulan anda ada RM10,800 tunai.

Apa yang anda lakukan selepas 6 bulan ialah langsaikan pinjamam pribadi/kad kredit dengan simpanan 6 bulan di atas dan selepas itu anda cuma perlu bayar RM1,500.00 atau lebih sedikit sebulan disebabkan penstrukturan semula iaitu pinjaman rumah serta kereta sahaja dan hutang pribadi/kad kredit telah langsai.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.