Sunday 3 May 2020

Penantian Itu Suatu Penyiksaan

Hari ini telah 47 hari negara kita menjalani perintah kawalan pergerakan (PKP). Kali terakhir saya bekerja ialah pada 23/3/2020 dan mula menjalani PKP pada hari berikutnya.

Setelah 41 hari terperap di rumah dengan hanya makan dan tidur sahaja, saya kini telah dapat menyesuaikan diri dan saya anggap mungkin beginilah kehidupan kita setelah bersara kelak.

Sebelum mengambil cuti perayaan tahun baharu cina yang lepas saya ada membeli komponen untuk membaiki peralatan eletronik secara atas talian di Shopee dengan harapan ianya akan sampai sebelum atau ketika cuti saya berakhir dan kembali bertugas.
Akhirnya selamat tiba pada 09/03/2020
Komponen tersebut saya beli pada 16/01/2020 dan telah ditunda sebanyak 4 kali penghantarannya dan anda boleh membacanya di sini, sini, sini dan sini.
Dibeli pada 16/01/2020
Arwah ibu saya pernah memberitahu saya bahawa sambutan perayaan tahun baharu cina di negara tembok besar China disambut selama sebulan iaitu mulai 25/01/2020 sehingga 24/02/2020 untuk tahun ini.

Jika dilihat pada gambar di atas, penghantaran barangan yang saya beli pada 16/01/2020 hanya dikirim pada 25/02/2020  dan tiba kira-kira 2 minggu selepas itu iaitu pada 09/03/2020.

Tidak semua peniaga yang bercuti selama sebulan namun ianya diburukkan lagi dengan penularan wabak CoVid-19 yang umum ketahui ianya bermula di negara China.

Jadi, elak dari membeli barangan dari negara China ketika musim perayaan tahun baharu cina.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.