Saturday 2 May 2020

Aktiviti ekonomi dibuka 4 Mei 2020

Semalam (01/05/2020) Perdana Menteri negara kita melalui perutusan khas sempena hari pekerja telah mengumumkan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) untuk membolehkan sektor ekonomi dan sosial dibuka mulai 4 Mei 2020.

Beliau berkata, dalam masa yang sama Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) terus dilaksanakan di kawasan zon merah.

"Dalam melaksanakan PKPB ini, aktiviti dan perhimpunan ramai yang mendedahkan risiko jangkitan COVID-19 masih tidak dibenarkan," katanya dalam perutusan khas sempena Hari Pekerja semalam.

Berikut merupakan senarai aktiviti yang masih belum dibenarkan (dilarang) sewaktu PKPB.

Kita berharap aktiviti yang dibenarkan selain daripada senarai di atas mengamalkan 'new norm' seperti penjarakan sosial, memakai topeng hidung dan mulut serta menjaga kebersihan diri dengan kerap membasuh tangan dengan sabun dan sebagainya bagi membendung penularan jangkitan CoVid-19 yang belum ada penawarnya.

Jika 'new norm' tidak diamalkan dan menyebabkan jangkitan CoVid-19 kembali menular, ianya akan lebih teruk seperti yang telah berlaku di Singapura, Jepun & Kanada sekarang.

Bersama-sama kita bekerjasama mematuhi garis panduan atau SOP yang disarankan oleh KKM agar bebas CoVid-19 suatu hari kelak.

kita mesti menang...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.