Friday 8 May 2020

Bantuan MCO/PKP CoVid-19

Sejak MCO/PKP bermula pada 18/03/2020 sehingga hari ini, saya yang juga merupakan golongan B40 telah memilih untuk mengambil cuti tanpa gaji (CTG) bagi meringankan beban sebuah industri pelancongan yang umum tahu terjejas teruk dek kerana pandemik CoVid-19.
Sehubungan itu saya juga berusaha memohon segala bantuan yang telah pihak kerajaan umumkan sebelum ini dan akhirnya saya dapat juga sedikit ikhsan pada 29/04/2020 seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.
Saya tidak pasti ianya sumbangan dari kerajaan atau pertubuhan NGO dan sebagainya namun yang pasti saya perlu mengisi borang untuk mendapatkannya dan apa yang saya dapat ialah:-
  1. Sebungkus beras 10kg
  2. Sebungkus biskut (428g)
  3. Sebungkus tepung gandum(1kg)
  4. Sebungkus gula kadar (1kg)
  5. Sebungkus mi segera (sarimi - 5 paket)
  6. Minyak masak (1kg)
Mungkinkah ianya bantuan berupa bakul makanan yang bernilai RM100 setiap satu yang pernah diumum oleh kerajaan sebelum ini? Nilainya anda boleh kira sendiri...

Mungkin disebabkan saya tinggal di rumah batu kawasan perumahan, kami dipinggirkan. Ramai yang menerima bantuan sama sehingga 3 kali sepanjang PKP tanpa perlu sebarang permohonan.

Sehingga ke hari ini juga, janji kerajaan untuk memberi topeng mulut & hidung (mask) secara percuma juga masih belum kelihatan. Mungkinkah kawasan perumah itu di kira kawasan luar bandar yang susah dihubungi?

Bil cukai pintu pun tidak pernah tercicir walau setahun sejak saya tinggal belasan tahun di sini namun bantuan di kala CoVid-19 melanda, kami yang tercicir...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.