Friday 31 January 2020

Karcher T191 vacuum cleaner repair

Penyedut hampagas seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
Karcher T191
Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah langsung tidak dapat dihidupkan. Penyedut hampagas ini pernah dan telah dirujuk kepada saya sebanyak dua kali sebelum ini dan masalahnya ialah wayar penyambung tanggal seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Setelah penutup dibuka...
Sebelum ini saya cuma sambung balik wayar yang tertanggal dan saya kembalikannya kepada pemilik. Saya rasa ada yang tak kena sebab wayar yang sama tanggal dan jika saya cuma sambungkan kembali wayar tersebut sahaja, saya yakin masalah yang sama akan berulang.

Saya juga dapati motor tersebut boleh bergerak ketika saya cuba pusing motornya dan akhirnya saya dapati dua biji skrunya telah hilang seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.
Kunci balik skru serta sambung balik wayar yang tertanggal...
Saya gantikan skru yang telah hilang serta ketatkan ketiga-tiga skru tersebut dan apabila saya cuba pusing motornya semula, kali ini tidak bergerak lagi. Saya juga sambung kembali wayar yang tertanggal dan diuji tanpa sebarang masalah lagi. Saya juga yakin lepas ini masalah yang sama tidak akan berulang lagi.

Saya tidak tahu kenapa skrunya boleh hilang dan saya tidak menjumpainya pada bahagian dalam penyedut hampagas tersebut. Kemungkinan ianya pernah dibuka seseorang dan lupa memasangnya kembali.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.