Wednesday 8 January 2020

ROLLER GRILL GED 10 Waffle Maker repair

Mesin pembuat waffle ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
Jenama: ROLLER GRILL
Kali ini pemilik memberitahu saya bahawa ianya boleh dihidupkan namun apabila melaras thermostat untuk membakar waffle, kesemua lampu indikator yang ada padanya padam terus...
12vac sahaja?
Seperti biasa saya buka bahagian bawahnya dan periksa sambungan wayar, lampu indikator, suis, pemanas serta thermostat dan tidak menjumpai sebarang kerosakkan.
Testing...
Tiada litar pintas juga dijumpai melalui pemeriksaan di atas. Jadi, saya bekalkan arus elektrik serta periksa menggunakan voltmeter dan mendapati bahawa voltan pada bahagian suis utama cuma kira-kira 12vac sahaja.
Testing... (sapu mentega)
Mesin tersebut memerlukan bekalan elektrik 240vac dan kenapa cuma 12vac sahaja yang ditemui pada bahagian suis utama iaitu bahagian pertama sebelum disambung kepada pemanasnya.
Testing... (tuang campuran waffle)
Seterusnya saya periksa pula 'extension wire' yang digunakan dan mendapati bahawa voltan pada soket juga kira-kira 12vac sahaja seperti boleh dilihat pada gambar ke-2 di atas.
Testing... (ratakan campuran waffle dan tutup)
Kemudian saya periksa voltan pada soket dinding sebelum disambung kepada 'extension wire' tersebut dan bacaannya ialah 240vac.
Testing... (dah masak)
Jadi, masalahnya ialah pada 'extension wire' tersebut yang mengalami kehilangan voltan daripada 240vac kepada 12vac sahaja. Setelah kabel 'extension wire' tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, kini masalah kesemua lampu indikator padam apabila thermostat dilaras tiada lagi dan mesin waffle tersebut kembali berfungsi seperti biasa.
Selamat menjamu selera...
Sebelum ini saya selalu berkata bahawa 'kadang-kadang barang yang mereka minta untuk dibaiki itu sebenarnya tidak rosak' dan contoh kali ini adalah salah satunya.

Ingat, tidak semua peralatan elektrik yang pemilik minta kita baiki itu rosak, guna asas elektrik/elektronik yang kita ada untuk 'troubleshoot'. Fikir-fikirkan...

Maklumat tambahan: campuran waffle mengandungi:-
  1. Susu
  2. Tepung
  3. Gula
  4. Telur
  5. 'Baking powder' dan
  6. Air
Mungkin lepas ini saya boleh buat artikel resipi makanan pula...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.