Tuesday 7 January 2020

JVD hair dryer repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman membaiki sebuah alat pengering rambut dengan masalah anginnya bertiup perlahan dan mengeluarkan bunyi yang kuat serta bergetar bila dihidupkan.
Jenama: JVD
Untuk mencari masalahnya, kita harus buka dan periksa satu per satu dan gambar di bawah menunjukkan keadaannya setelah dibuka.
Setelah penutup dibuka...
Benda pertama yang ditemui bermasalah ialah kipasnya longgar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Kipas longgar...
Setelah kipas dikeluarkan, saya juga menjumpai rambut yang membelit pada motor alat pengering rambut tersebut dan harus dibersihkan.
Pasti ada rambut pada motor...
Seterusnya saya juga mendapati skru yang mengunci motor juga longgar dan telah saya ketatkan kembali. Motor yang tidak dikunci dengan sempurna akan menghasilkan getaran serta bunyi yang kuat ketika digunakan.
Ketatkan skru motor...
Setelah berpuas hati dan tiada masalah lain lagi dijumpai, saya pasang kembali kipasnya kepada motor serta semua penutup yang telah dibuka sebelumnya.
Pasang kembali kipasnya...
Masalah bunyi bising serta bergetar bila digunakan seperti sebelumnya kini tiada lagi.
Pasang kembali apa yang telah dibuka..
Kesimpulan masalah alat pengering tersebut ialah:-
  1. motor kipas longgar dan menyebabkan getaran ketika digunakan.
  2. kipasnya juga longgar yang menyebabkan anginnya bertiup perlahan.
Siap...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.