Thursday 16 January 2020

wizMart NB739B-1 smoke detector repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman membaiki sesuatu yang belum pernah saya baiki sebelum ini iaitu alat mengesan asap (smoke detector).
wizMart NB739B-1
Ketika alat pengesan asap ini dirujuk kepada saya, ianya memekak memanjang apabila dipasang baterinya.

Alat pengesan asap ini sepatutnya hanya akan berbunyi apabila terdapat asap ataupun bila ditekan butang 'test' padanya dan lampu merah menyala serta berkelip-kelip.
Setelah papan litar dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa, saya menemui sebiji suis (tact switch) rosak seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.
Gantikan 'tact switch' yang baru
Setelah suis tersebut saya gantikan dengan yang baru, ianya kini kembali normal dan masih boleh digunakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.