Tuesday 28 January 2020

VORTICE ECODRY IPX4 automatic hand dryer repair

Hari ini merupakan hari pertama saya memulakan kerja setelah 9 hari (Jan 19, 2020 - Jan 27, 2020) bercuti sempena menyambut perayaan Tahun Baharu Cina, 2020. Seperti biasa hari pertama bekerja pastinya sangat sibuk dan saya kongsikan sebuah alat pengering tangan yang pernah saya baiki sebelum ini berjenama VORTICE dan anda boleh membacanya di sini.
Setelah penutup dibuka...
Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah kipas tidak berpusing namun pemanasnya merah menyala.
Kipas bergesel dengan bahagian penutup...
Setelah dibuka, saya dapati kipas bergesel dengan penutupnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Pergeseran tersebut adalah berpunca dari skru yang mengunci kipas tersebut longgar.
Skru kipas longgar...
Pemeriksaan menyeluruh mendapati 'thermal fuse' dan kapasitor didapati rosak dan telah saya gantikan dengan yang baru. Cara menukar 'thermal fuse boleh anda baca pada artikel yang lepas di sini.
Komponen yang rosak...
Setelah kedua-dua komponen tersebut ditukar dan diuji, alat pengering tersebut kembali berfungsi seperti biasa.
Siap...
Saya tidak pasti apa punca kerosakkan kali ini. Ada dua kemungkinan sahaja iaitu:-
  1. Kapasitor rosak, kipas tidak berpusing dan menyebabkan motor kipas panas melampau sehingga 'thermal fuse' putus. Ada juga kemungkinan pemanas yang menyebabkan motor kipas panas melampau sebab kedudukannya di atas pemanas serta kipas tidak berpusing sebab kapasitor telah rosak. ATAU
  2. Kipas berpusing dengan perlahan atau mungkin tidak berpusing akibat geseran pada penutup mengakibatkan motor kipas panas melampau dan 'thermal fuse' putus...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.