Wednesday 22 January 2020

NEC AT-40 telephone repair

Hari ini saya dirujuk sebuah telefon berjenama NEC, Model: AT-40 dengan masalah apabila ganggang telefon diangkat, takda bunyi langsung kedengaran tetapi lampu indikator berwarna merah menyala.
Jenama: NEC, Model: AT-40
Apabila dibuka penutupnya apa yang boleh dilihat ialah seperti pada gambar-gambar di bawah dan saya terpaksa membunuh beberapa ekor lipas yang masih hidup untuk mengelak daripada berpindah serta membiak di bangkel saya...
Setelah dibuka...
Bintik-bintik hitam yang kelihatan ialah najis lipas dan cecair yang berwarna kekuningan seperti air teh bunga itu saya rasa kencing lipas...
Bau nitrat (tahi serta kencing lipas)
Saya terpaksa mandikan telefon tersebut untuk membersihkan keseluruhan bahagian termasuk papan litarnya.
Kita mandikannya...
Setelah kesemuanya telah bersih, saya lap kesemua bahagian dengan kain sehingga kering sebab bahagian yang melibatkan papan litar tidak boleh basah ketika digunakan.
Buka semua dan cuci...
Sebelum saya memasang papan litarnya, saya keringkannya dengan menggunakan alat pengering rambut. Pemeriksaan menyeluruh telah dibuat dan tiada komponen yang didapati rosak.
Gosok sampai bersih...
Percaya atau tidak, masalah tidak berbunyi langsung ketika dirujuk kepada saya kini lenyap setelah telefon tersebut dimandikan dan ianya masih boleh digunakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.