Monday 6 January 2020

TeleBest 210BC Telephone Repair

Telefon seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini, sini dan sini.
TeleBest 210BC
Masalah ketika dirujuk kepada saya ialah pemerima tidak dapat mendengar suara kita. Untuk menguji masalah sedemikian kita cuma perlu sambungkan telefon ke talian telefon dan bila diangkat, kita juga tidak dapat mendengar suara kita sendiri.
Setelah penutup dibuka...
Pada mulanya saya mengesyaki mikrofon rosak dan bila diperiksa ianya masih elok.
Litar putus...
Seterusnya saya periksa komponen pada papan litar dan tiada yang didapati rosak. Pemeriksaan teliti pada papan litar akhirnya saya menemui salah satu bahagian litarnya putus dan telah saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah.
Tidak bersambung...
Bahagian yang putus itu saya sambung kembali dengan menggunakan dawai seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Sambung kembali guna dawai...
Litar yang putus sedemikian biasanya adalah disebabkan telefon terjatuh dari tempat tinggi dan setelah siap disambung serta diuji, penerima kini boleh mendengar suara pemanggil semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.