Tuesday 21 January 2020

GA1S060050 adapter repair

Hari ini saya dirujuk sebiji adapter 6v yang tidak berjenama, Model: GA1A060050 untuk dibaiki.
Adapter 6v tidak berjenama...
Pemilik memberitahu saya ianya rosak dan apabila saya uji, lampu LED berwarna merah tidak menyala.
Model: GA1S060050
Setelah dibuka dan diperiksa menyeluruh, dua biji transistor didapati rosak seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Setelah dibuka...
Kerosakkannya ialah litar pintas pada transisitor 13001 serta tiada 'continuity' pada transistor S9014 dan adapter ini tidak dilengkapi dengan fius.
Bahagian bawah papan litar...
Setelah kedua-dua transistor yang rosak saya ganti dan diuji, ianya telah berjaya dibaiki dan masih boleh digunakan.
Komponen yang rosak telah diganti...
Saya diberitahu oleh pemilik bahawa adapter tersebut digunakan pada alat penimbang.
Tested - ok
Adapter ini terpaksa dibaiki disebabkan ianya spesis yang lain daripada lain iaitu outputnya 6v. Adapter yang biasa ada di pasaran ialah 5v seperti adapter pengecas telefon mudah alih.
Komponen yang rosak...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.