Thursday 10 October 2019

NEC AT-40 telephone repair

Saya masih berpendapat bahawa kerosakan peralatan elektrik adalah bermusim. Kadang-kadang benda yang sama akan dihantar untuk dibaiki pada ketika yang hampir sama. Kenapa?
Jenama: NEC
Minggu ini sahaja saya telah dirujuk 2 buah telefon NEC AT-40 dengan masalah yang hampir sama. Beberapa hari yang lepas saya telah membaiki sebuah telefon tersebut dan anda boleh membacanya di sini.
Model: AT-40
Masalah kali ini ialah langsung tidak berfungsi dan indicator berwarna merah juga tidak menyala apabila gangang telefon diangkat.
Setelah penutup bawah dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa menyeluruh, sebiji zener diod yang dilabelkan ZD6 didapati mengalami litar pintas seperti telah saya tandakan pada gambar di atas dan dibawah.
Litar pintas pada zener diod....
Masalah kali ini ialah bagaimana menentukan nilai zener diod tersebut sebab label pada zener diod tidak memberitahu berapa nilainya. Dipendekkan cerita saya terpaksa membuka sebuah lagi telefon yang elok dan ukur nilai zener diod tersebut.
Zener diod yang digunakan ialah 1.5V
Nilai zener diod tersebut ialah 1.5V seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Siap..
Setelah zener diod tersebut saya tukar dan diuji, telefon tersebut masih boleh digunakan.
Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.