Friday 11 October 2019

KHXLED LY-AD1801500AW 18V SMPS adapter repair

Adapter ini adalah buatan China dan menghasilkan output 18vdc untuk kegunaan spliter berjenama IKUSI MT-0512.
Jenama: KHXLED
Ketika dirujuk kepada saya, lampu indikator berwarna merah tidak menyala dan memberitahu kita bahawa tiada output.
Model: LY-AD1801500AW
Setelah penutupnya saya buka dan apa yang kelihatan adalah seperti pada gambar di bawah. Adapter seperti ini amat mudah dan senang dibaiki.
Setelah penutup dibuka...
Pemeriksaan awal mendapati 2 biji diod dengan nombor rujukan 1N4007 serta sebiji fius 2A putus dan telah saya tandakan pada gambar di atas.
Keluarkan diod yang rosak...
Jadi saya tukarkan komponen yang rosak seperti yang telah saya nyatakan di atas dengan komponen yang sama tanpa sebarang pengubahsuaian.
Keluarkan fius 2A yang putus...
Jika dilihat pada gambar di bawah, fius 2A yang baru berlainan rupa serta bentuknya daripada yang asal namun nilainya tetap sama iaitu 2A.
Siap...
Setelah berpuas hati dan diuji adapter tersebut, kini lampu indikator berwarna merah kembali menyala.
Testing...
Voltan output 18v yang dihasilkan juga stabil dan ianya masih boleh digunkan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.