Friday 18 October 2019

USB Port repair

Banyak peralatan elektrik/elektronik kini menggunakan USB Port dan ianya tidak lari daripada kerosakan.
Scan Card reader...
Pagi ini saya dirujuk sebuah scan card reader dengan masalah USB Port rosak dan tidak dapat dhidupkan setelah disambung kepada komputer. Namun jika digerakkan bahagian penyambung USB tersebut ianya kadang-kadang boleh digunakan.
USB Port
Mari kita buka dan lihat apa punya permasalahan di atas dan saya menjangkakan ianya adalah masalah penyambungan sebab bila digerak-gerakkan terminal USB tersebut kadang-kadang masih boleh digunakan.
Setelah penutup atas dibuka...
Setelah dibuka dan dilihat dengan mata kasar ternyata ada dua terminal sambungan longgar dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Sambungan yang rosak...
Setelah saya keluarkan penyambung USB tersebut ternyata 3 terminal penyambung bahagian belakangnya telah putus dan boleh anda lihat pada gambar di bawah.
Terminal sambungan telah putus...

Sambungkan terminal USB yang putus...
Gambar di atas menunjukkan terminal USB yang putus telah saya sambung dengan mempateri dawai padanya supaya cukup panjang untuk di pasang kembali ke papan litar.
Siap...
Kemudian saya pasang kembali terminal USB yang telah saya sambung ke papan litar serta diuji dan ianya masih boleh di gunakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.