Sunday 27 October 2019

Mengenal pasti kerosakan motor pada Makita 4327M jig saw

Hari ini saya dirujuk sebuah gergaji elektrik berjenama Makita, Model: 4327M dengan masalah tidak berfungsi walaupun arus elektrik telah dibekalkan.
Makita 4327M
Fius serta wayar penyambung telah saya periksa dan masih elok. Jadi saya buka dan periksa suis di dalamnya dan ianya juga masih elok.
Setelah penutup dibuka...
Seterusnya saya periksa carbon brush dan ianya juga masih elok.
Wayar motor putus...
Bahagian terakhir yang saya periksa ialah motornya dan anda boleh melihat pada gambar di atas dan di bawah bahagian yang telah saya tandakan menunjukkan coil motor tersebut telah putus.
Wayar motor putus...
Anda boleh melihat video klip di bawah cara-cara bagaimana menentukan bahawa motor tersebut telah rosak.
Ada percikan api jika motor berpusing...
Kerosakan motor sedemikian kadang-kadang masih boleh digunakan namun percikan api akan terhasil pada bahagian karbon brush seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.